Tuesday, March 8, 2011

Congratulation You Become Mother

Articolo di uno dei maggiori esperti di Medio Oriente e movimenti islamisti: Gilles Kepel

We think it is an article that deserves the widest possible dissemination ... certifies the end of the clash of civilizations touted by Samuel Huntington .. .. ideologue favorite bush ..... From The Republic Mar. 5, 2011
The prophecies wrong on Islamism
of Gilles Kepel

I remember a breakfast at the Club of Harvard professor Samuel Huntington with a few years after the publication of his famous article, then of his book, the clash of civilizations. I wanted to see it because, in preparing his argument, he also used among other things my book The Revenge of God In those pages I explained how, in the seventies, they had developed the religious political movements within Christianity, the ' Judaism and Islam. I wanted to draw parallels between these trans-religious phenomena, to show that, although in different ways, each of the three had been born in reazione alla crisi della modernità e del mondo industriale, all'indebolimento delle solidarietà sindacali e operaie dopo la scomparsa del lavoro in fabbrica, l'aumento della disoccupazione, e così via.

Paradossalmente, però, Huntington aveva attinto soltanto alla parte islamica del mio libro, usandola per argomentare il carattere eccezionale dell'Islam. Su questo aveva fondato una visione univoca dell'Islam senza capire che all'interno di quella fede si opponevano varie forze, si scontravano per controllarlo, o per imporre una divisione tra il riferimento laico e quello religioso nella lotta politica e nello spazio pubblico. La discussione con lui quel giorno fu cortese, ma affiorarono posizioni radicalmente diverse.


Qualche anno dopo arrivò l'11 settembre 2001. Huntington conobbe un secondo trionfo: gli attentati di Al Qaeda, agli occhi di gran parte dei commentatori, convalidavano le sue tesi e il carattere assolutista dell'Islam; trasformavano la gran massa dei fedeli in seguaci di Bin Laden.

Dal canto mio, nel libro "Jihad, ascesa e declino dell'islamismo", avevo cercato di spiegare che l'islamismo attraversava, appunto, un declino. Infatti, si era spaccato. Da un lato, vi erano i gruppi radicali destinati a usare sempre più la violenza, nella speranza che quella avrebbe svegliato le masse e innescato la rivoluzione islamica. Quei gruppi erano una versione musulmana delle Brigate rosse, o della Rote Armee Fraktion tedesca. On the other hand, there were as Islamist AKP turkish, ready to participate in the political system, intended to have their doctrine then dissolve in pluralism, and to recognize that sovereignty derives from the people and not from Allah: democracy. On 12 September, while Huntington triumphed in the media, some French journalists demanded my removal from the chair, so my writing seemed to them nonsensical.

Yet today, 10 years have passed, this analysis seems correct. Islamic extremism, of which Bin Laden was the emblem, was unable to drag the masses of the Muslim world. Al Qaeda has been reduced to a sect without fertility policy. On the other hand, the authoritarian and dictatorial regimes of various Mubarak and Ben Ali, considered by Western "bulwark" against Islamic extremism, have also become obsolete. Today the Arab peoples have emerged from that dilemma - caught between Ben Ali and Bin Laden. They made a new entry into a universal story that saw the fall of dictatorships in Latin America, the communist regimes in Eastern Europe, and even the military regimes in the non-Arab Muslim countries, like Indonesia and Turkey. As a result, the Islamists who proposed the political participation within a pluralist system modeled on turkish now dominate, though in Egypt have not been able to impose their political vocabulary, and are - without prejudice to future developments - in follow the democratic revolutions arabe, anziché invocare la sovranità di Allah. Perciò, credo che il sociologo politico abbia avuto ragione rispetto a certi studi che riducevano la società a dei testi ideologici.


Molti, con grande ingenuità, ora scrivono che l'islamismo è scomparso, che gli arabi assomigliano agli europei o agli americani. La realtà, però, è più complessa. Gli arabi, infatti, stanno costruendo una modernità, esitante. Non è un caso che la prima rivoluzione araba sia avvenuta in Tunisia, e che lo slogan più celebre sia stato espresso in francese: "Ben Ali dégage", "vattene", ripreso fedelmente dagli egiziani in un Paese dove quasi nessuno parla più il francese. Gli egiziani l'hanno heard on Al Jazeera and became a revolutionary slogan. In Tunisia there is a true cultural pluralism Franco-Arab. This helps us understand the true nature of revolution in progress: rooted in local cultures, and at the same time in the universal aspirations, with all the difficulties that entails.

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